ستاره های آسمان

ریاضی ابزار شناخت جهان هستی

ستاره های آسمان

ریاضی ابزار شناخت جهان هستی

ستاره های آسمان
مطالب پربحث‌تر

۳ مطلب در آبان ۱۳۸۸ ثبت شده است

سلام

تمام درایه های دترمینان 5×5 زیر از اعداد اول تشکیل شده اند، البته تنها عدد تکراری 2 هست تا حاصل عددی باشد که راحتتر بتوان آنرا محاسبه نمود. نکته جالب توجه اول بودن حاصل دترمینان زیر هست! منفی بودن دترمینان مشکلی ایجاد نمیکند و تنها با تغییر دو سطر یا ستون مشکل حل خواهد شد.

نکته جالبتر در پیدا کردن این ماتریس این بود که سال اول دانشگاه برنامه ای نوشته بودم تا ماتریسهای 5×5 با درایه ها و مقدار اول را محاسبه کند دقیقا در محاسبه دوم این ماتریس پیدا شد!

  • محمد اسماعیل حسنی

سلام

دو فیلم آموزشی برای ضربهای چند رقمی که میتونید از لینکهای زیر دانلودشون کنید. روشهایی که این دو فیلم آموزش میدن جالب هست و می تونه برای کسانی که در ابتدای راه یادگیری ریاضی هستند مفید باشه.

دانلود فیلم 1

دانلود فیلم 2

  • محمد اسماعیل حسنی

شما چه سیستم ارزشدهی رو  برای درس ریاضی می­پسندید؟ سیستم معمول یا روش نوینی در ذهن دارید؟

در روش نوین و سنتی رایج یک امتحان میانترم و یک امتحان پایانترم، که دانشجو در فرصتی محدود مجبور به حضور در دانشکده می­شود و باید به یکسری سؤالات پاسخ دهند. دانشجو از به همراه داشتن هرچیزی منع شده و تنها باید به یک خودکار بسنده کند. حداکثر نوآوری که در این طرح وجود دارد مطرح کردن سؤالات خارج از کتاب و جزوه در امتحانات می­باشد.

کوئیزهای پی در پی : کاستن از ارزش امتحان نهایی و پخش کردن نمره در طول ترم و کوئیزهای هفتگی

اوپن بوک: در این روش استاد از ابتدای روز امتحان یک سؤال را به دانشجویان ارائه می­دهد و دانشجو ملزم می­باشد که تا پایان روز اداری امتحان برگه پاسخ را به استاد تحویل نماید. سطح سؤالات معمولاً بالاتر از کتاب می­باشد و دانشجو برای حل مسئله مجبور به خلاقیت و نوآوری خواهد بود. دانشجو مجاز هست که هر منبعی را با خود سر جلسه امتحان ببرد و از حتی از جلسه امتحان خارج شود و مجدداً برگردد.

 اوپن تایم: از ابتدای ترم یا اواسط آن مسائلی به دانشجویان ارائه می­شود، دانشجویان تا تاریخ مشخصی فرصت ارائه پاسخ سؤالات را دارند. استفاده از منابع گوناگون مجاز و بلامانع می­باشد و سطح سؤالات بسیار دشوارتر از موارد قبلی می­باشد.

 تحقیقی: هر دانشجو با توجه به علاقه و سلیقه خود در مورد یکی از موضوعات کتاب به تحقیق می­پردازد و مقاله­ای برای آن ارائه می­دهد. (و خداوند اینترنت را آفرید)

روش سمینار: نمره با توجه به قدرت شخص و سمیناری که در کلاس ارائه می­کند به وی تعلق می­گیرد

 درگیرکلاسی: پای تخته صدا کردن و سؤال جوابهای ناگهانی دانشجویان و مؤثر دانستن فعالیت کلاسی دانشجو در پایان ترم

روش گروهی: استفاده از یکی از روشهای فوق منتها دانشجو باید به صورت گروهی به سوالات پاسخ دهد یا ارائه سمینار داشته باشد و نمره به جای شخص به گروه تعلق می­گیرد

به نظر شما کدام طرح یا تلفیق کدام طرحها باعث بهبود سطح ارزشیابی دانشجویان خواهد شد؟

 

  • محمد اسماعیل حسنی